Jak skutecznie pozycjonować strony internetowe

Pozycjonowanie | Strony internetowe | Online Marketing
Opublikowano: 18 Kwietnia 2018

Pozycjonowanie strony to długoterminowy proces zdobywania i utrzymania dla wybranych słów kluczowych jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce internetowej. Jest jednym z najtańszych kanałów pozyskania ruchu na stronie internetowej i zwiększenia sprzedaży.

Ostatnio na blogu: jak skonfigurować darmową wizytówkę Google Moja Firma

Na pozycjonowanie strony internetowej składają się 3 główne grupy działań:

  1. Tworzenie treści z odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi
  2. SEO – optymalizacja treści, optymalizacja techniczna, optymalizacja struktury strony
  3. Link building – pozyskiwanie linków

Pozycjonowanie – cel, korzyści

Celem pozycjonowania stron jest osiągnięcie jak najwyższego miejsca w wyszukiwarce internetowej po wpisaniu przez użytkownika konkretnego zapytania.

W najpopularniejszej wyszukiwarce – Google – mieści się 10 wyników, dlatego TOP 10 postrzegane jest jako minimum, jeśli chodzi o wyniki pozycjonowania.  Około 95% użytkowników nie przechodzi na drugą stronę wyników wyszukiwania. Według badań firmy Advanced Web Ranking – w pierwszy wynik wyszukiwania klika 30% użytkowników, w drugi wynik 15%, trzeci wynik 10%, czwarty wynik 6%

Użytkownik wpisujący w wyszukiwarkę frazę „buty męskie na siłownie” zapewne chce taki produkt zakupić. W momencie, gdy strona internetowa znajduje się na wysokiej pozycji – potencjalny klient trafi na nią i zapozna się z ofertą, która zawiera szukany produkt. Zwiększa to istotnie szanse na sprzedaż.

Elementy wpływające na pozycję strony w wynikach wyszukiwania

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe oceniają dwa główne aspekty:

  1. Jakości witryny:
  • tytuły podstron
  • zawartość: nagłówki, treść, obrazy, wideo
  • linki wewnętrzne: linkowanie pomiędzy podstronami, ogólna nawigacja po stronie
  • adresy URL – zawartość słów kluczowych
  • aspekty techniczne: kod, szybkość działania, mobilność i wiele innych
  • wiek domeny
  1. Popularność witryny:
  • linki przychodzące – ich ilość, jakość, tematyka
  • CTR i ilość kliknięć z wyszukiwarki

Co nie ma wpływu na pozycje w wynikach wyszukiwania?

  • wygląd witryny i podstron
  • jakości wykonania strony i UX
  • sygnały z Social Media
  • rzeczywisty ruchu na stronie

Tworzenie treści z odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi

Marketing treści (ang. content marketing) jest dziś jedną z najskuteczniejszych metod promocji biznesu. Wartościowe teksty, zawierające starannie dobrane frazy kluczowe – mogą zwiększyć liczbę odsłon, a tym samym ruch na witrynie firmowej.

Oryginalne i nieskopiowane od konkurencji opisy usług czy produktów, które zawierają informacje kluczowe dla klientów są niezbędne do tego, by te produkty były widoczne w wyszukiwarce.

Algorytm wyszukiwarki promuje witryny zawierające oryginalne i merytoryczne treści. Analizuje on kilkaset najważniejszych czynników strony i ulega ciągłym modyfikacjom. Algorytm ten po wpisaniu słów kluczowych w wyszukiwarkę – szuka na stronach dokładnie tych samych słów, sprawdza też występowanie ich synonimów i weryfikuje aktualność strony.

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania. Przed przystąpieniem do tworzenia treści (na przykład w formie opisu działalności, oferty czy bloga firmowego) należy opracować bazę słów kluczowych, które nie są zbyt popularne i ogólne, nawiązują do oferty i treści witryny firmowej, a także są wyszukiwane przez użytkowników. W następnym etapie warto przygotować sobie po kilka pomysłów na formy użycia czy nawet gotowe zdania zawierające wybrane sowa kluczowe, które należy wpleść w treści. W ten sposób zwiększy się szansa rankingowa i liczba fraz, na które firma będzie widoczna w wyszukiwarce. O tym w jaki sposób dobrać najlepsze słowa kluczowe dla swojego biznesu pisaliśmy w tym artykule.

Ogólne i popularne frazy kluczowe mają małe szanse na konwersje, a ich potencjał sprzedażowy jest niski. W dzisiejszych czasach nikt już nie wpisuje w wyszukiwarkę internetową frazy „buty”. Sformułowanie „męskie buty do biegania” ma dużo mniej wyszukiwań w wyszukiwarce, ale jesli ktoś w ten sposób poszukuje produktu i znajdzie go na strony firmowej z pierwszej strony wyników organicznych – szansa na konwersję jest znacząca.

Po opracowaniu wstępnej bazy słów kluczowych należy dokonać selekcji fraz. Każde słowo z opracowanej listy należy poddać indywidualnej ocenie pod względem

  • zasięgu – na przykład za pomocą narzędzia Google KeyWord Planner, o którym pisaliśmy w artykule  dotyczącym darmowych narzędzi do wyboru słów kluczowych. Należy usunąć słowa, które mają dużą konkurencję, a także te słowa, które mają słaby zasięg w stosunku do dużej konkurencji.
  • konkurencyjności – na przykład za pomocą narzędzia Domain Authority Checker, o którym piszemy niżej
  • wagi – ocena subiektywna pod względem znaczenia słowa z punktu widzenia prowadzonego biznesu

Po dokonaniu selekcji należy pogrupować słowa kluczowe według przydatności:

  • Grupa 1 – hasła główne. Jest to trzon strony internetowej, powinny opierać się na nich propozycje usług, które znajdują się w ofercie biznesowej.
  • Grupa 2 – hasła produktowe. Często stanowią uszczegółowienie fraz z grupy pierwszej i są rozwinięciem oferty produktowej.
  • Grupa 3hasła nadające się na tematy publikacji. Do ostatniej grupy zaliczyć można frazy, którymi warto posłużyć się na przykład na blogu firmowym i budując na nim długi ogon słów kluczowych.

Doskonałym pomysłem na rozbudowanie treści, które nie sposób zmieścić na stronie firmowej jest blog. Systematycznie aktualizowany blog firmowy wspiera i dopełnia witrynę firmy, a także zwiększa liczbę słów kluczowych. W konsekwencji wzrasta też pozycja firmy w wyszukiwarce. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule 5 powodów, dlaczego warto założyć bloga.

Trzy strategie pozycjonowania

Pozycjonowanie metodą długiego ogona słów kluczowych zamiast jednego popularnego słowa

Jeżeli jesteśmy nowi w branży to nie powinniśmy skupiać się na najbardziej znanych słowach kluczowych, bo to wokół nich toczy się największa walka na polu fraz kluczowych, a zwycięstwo w tej walce może nigdy nie nadejść. Zamiast tego warto używać wariacji tych fraz, rozbudowując je używając modyfikatorów takich jak „poradnik”, „sposób na”, „krok po kroku”. W efekcie – dobrze wypozycjonowane, mniej popularne frazy kluczowe mogą przynieść więcej ruchu na stronie niż jedna, najbardziej pożądana fraza kluczowa.

Jedna trudna fraza mająca 10 000 wyszukań miesięcznie = 100 prostych fraz mających 100 wyszukań miesięcznie

100 prostych fraz wygeneruje tyle samo ruchu na witrynie firmowej, co jedna ogólna fraza (przy założeniu, że strona jest już wypozycjonowana i znajduje się na wysokich pozycjach).

Mogłoby się wydawać, że trudniej będzie wypozycjonować aż 100 fraz zamiast jednej. Niekoniecznie. W zależności od sytuacji witryny i działań konkurencji, założony budżet może nie pozwolić na wypozycjonowanie trudnego słowa kluczowego, a liczbę łatwych słów na wysokich pozycjach można z każdym dniem zwiększać.

Czy strategia długiego ogona słów kluczowych zawsze ma sens? Nie. Nie ma ona sensu w przypadku, gdy biznes oparty jest o jeden produkt czy usługę, a zainteresowanie eksperckimi treściami jest małe (w takiej sytuacji prowadzenie bloga firmowego i umieszczanie na nim słów kluczowych jest bezcelowe, gdyż nikt takich treści nie szuka).

Pozycjonowanie metodą popularnej frazy

Stronę warto pozycjonować na popularną frazę w przypadku, gdy strona jest popularna i prowadzi do nich dużo wysokiej jakości linków zewnętrznych, a konkurencja nie wyprzedza Cię na tym polu.

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie lokalne

Badania pokazują, że użytkownicy przeglądający strony za pomocą urządzeń mobilnych, dużo bardziej niż ci sprzed komputerów zainteresowani są ofertą lokalnych firm, dostępnych w zasięgu ręki.

Warto więc wprowadzić kilka zmian, które zwiększą widoczność twojej strony w mobilnych wynikach lokalnych. Najprostsze z nich to: nazwa miasta w nagłówkach H1, adresie URL, treści, znacznikach alt, meta opisie czy stopce.

Oprócz tego:

  • należy dopasować swoje słowa kluczowe i działania SEO pod kątem konkretnej lokalizacji geograficznej
  • należy stworzyć wizytówkę Google Moja Firma, która zwiększa pozycję firmy na rynku lokalnym. O tym jak skonfigurować wizytówkę Google My Business pisaliśmy na naszym blogu.
  • warto wypowiadać się w lokalnych mediach, komentować lokalne tematy, udzielać się w dyskusjach na forach i stronach internetowych pod bieżącymi tematami branżowymi
  • warto też podjąć współpracę z lokalnymi influencerami czy blogerami o dużym zasięgu.

Optymalizacja strony internetowej (SEO)

Optymalizacja strony internetowej (ang. Search Engine Optimization, SEO) – polega na modyfikacji witryny w celu zwiększenia jej pozycji w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy kluczowe.

Działania SEO polegają na dostosowaniu strony do mechanizmów rządzących wyszukiwarką, czyniąc ją w ten sposób bardziej czytelną i widoczną dla robotów internetowych, a więc pośrednio i dla potencjalnych klientów.

Optymalizacja treści strony

Dotyczy bezpośrednio fraz kluczowych w treści strony, tytułów, nagłówków, opisów alternatywnych obrazów, meta tytułów, meta opisu strony i podstron. Optymalizacja na słowa kluczowe jest najistotniejsza w całym procesie pozycjonowania, gdyż najlepiej przekłada się na wyniki.

Optymalizacja treści polega w skrócie na umieszczaniu wyselekcjonowanych słów kluczowych właściwie w odpowiednich miejscach na stronie internetowej, przy jednoczesnym zachowaniu naturalności i formy przyjaznej użytkownikom.

Na co należy zwracać szczególną uwagę przy optymalizacji treści:

  • Tytuł strony (meta title) – musi być możliwie krótki, interesujący i zrozumiały. Powinien zawierać słowo kluczowe, najlepiej w formie nieodmienionej. Każda podstrona witryny powinna posiadać indywidualny meta title.
  • Opis strony (meta description) – strona powinna mieć przyciągający opis i zawierać najważniejszą frazę kluczową. Warto wiedzieć, że jeżeli witryna nie będzie miała opisu to wyszukiwarka sama go dobierze, ale nie tak precyzyjnie jak zrobiłby to właściciel strony czy pozycjoner. Każda podstrona witryny powinna posiadać indywidualny meta description.
  • Alternatywny opis grafik (opis alt) – treści nie powinny być zawarte w grafice, gdyż wyszukiwarka nie widzi takiej formy treści na stronie. Badania wskazują, że to przede wszystkim nieszablonowe grafiki przyciągają uwagę użytkowników, a ludzie wolą oglądać niż czytać teksty na stronach. Warto więc opisać algorytmowi wyszukiwarki dane grafiki w formie alternatywnych opisów. W takiej wskazówce dla mechanizmu wyszukiwarki warto też umieścić frazę kluczową w formie nieodmienionej.
  • Stosowanie nagłówków – tytuł strony należy umieścić w nagłówku w kodzie źródłowym strony (do tytułu należy dodać słowo kluczowe w formie nieodmienionej). Od niedawna algorytm Google pozwala na stosowanie więcej niż jednego nagłówku H1, dlatego warto oznaczyć w ten sposób najważniejsze tytuły na stronie. Śródtytuły należy oznaczyć jako.
  • Wyróżnianie – elementy pogrubione i podkreślone w tekście pozwalają mechanizmowi wyszukiwarki lepiej zrozumieć treść strony – nawet jeżeli frazy te nie są oznaczone jako H1-H6
  • Rich Snippets (fragmenty rozszerzone) – ich poprawna konfiguracja pozwala efektywniej pozycjonować stronę internetową, umożliwiając zamieszczenie w wyniku wyszukiwania (nad meta opisem) dodatkowych informacji. Może to być na przykład ocena produktu przez klientów (w skali 5 gwiazdkowej), opinie i recenzje, dostępność produktu lub terminu, liczby artykułów w serwisie i wiele innych. Zaletą Rich Snippets jest fakt, że w oznaczone tak strony internetowe internauci klikają zdecydowanie częściej. Oprócz ciekawie skonstruowanych tytułów i opisów podstron – jest to dodatkowe narzędzie pozwalające zwiększyć klikalność w wynikach wyszukiwania.
  • Unikalność treści – treści na stronie nie mogą być skopiowane – muszą być oryginalne i napisane własnoręcznie lub przez copyrightera. W każdym tekście na stronie należy dostarczyć jak najwięcej kombinacji fraz kluczowych, jednak zachowując przy tym naturalność i przyjazność dla użytkowników.

W optymalizacji treści szczególnie pomocne jest narzędzie Yoast SEO. Jest to najpopularniejsze narzędzie pomagające w samodzielnej optymalizacji strony internetowej w celu efektywnego pozycjonowania strony. Yoast SEO analizuje meta tytuły, meta opisy i treści strony pod kątem danego słowa kluczowego i pokazuje elementy, które można poprawić pod kątem wyników wyszukiwania.

Innym narzędziem wartym uwagi jest SEMstorm, który pozwala przeprowadzić analizę konkurencji pod względem podejmowanych przez nich działań SEO i słów kluczowych stosowanych przez konkurentów. Wyniki takiej analizy wskażą słowa, na które pojawia się w wynikach wyszukiwania konkurencja i ile tych słów kluczowych jest. Dzięki temu narzędziu można sprawdzić jakie słowa kluczowe będą miały sens dla danego biznesu i w jakim kierunku rozbudowywać marketing treści.

Optymalizacja techniczna strony

Dotyczy kodu HTML strony, kod JavaScript i CSS, plików robots.txt.

Na co należy zwracać szczególną uwagę przy optymalizacji technicznej strony:

  • Struktura kodu HTML – należy usunąć błędy składniowe z kodu strony, zrezygnować z nawigacji uzależnionej od dodatkowej technologii, np. Javascriptu, ramek czy flasha i usunąć nadmiarowe znaczniki HTML,
  • Czas ładowania strony – próg akceptowalności to około 3,5 sekundy, dlatego żeby nie stracić użytkownika warto zoptymalizować obrazy (zdjęcia muszą mieć rzeczywisty rozmiar dopasowany do tego w jakim wyświetlają się na stronie), dokonać minifikacji kodu (usunąć zbędne znaki z kodu źródłowego strony), skonfigurować cache przeglądarki (sprawić, by przeglądarka dłużej przechowywała pliki strony), zmniejszyć liczbę przekierowań ze strony (zbyt wiele przekierowań powoduje długie przeładowywanie się strony i spowalnia proces ładowania), nie blokuj CSS i JavaScriptu (obecnie nie są one problemem dla smartfonów). Warto ograniczyć ciężar witryny poprzez optymalizację rozmiaru i wagi grafik i zdjęć na stronie.
  • Natarczywość pop-outów – pojawiające się okienka na stronie często są przydatne, ale nie powinny być zbyt natarczywe, uniemożliwiając tym samym zapoznanie się z treścią strony. Wyszukiwarki nakładają kary na strony, które wyświetlają zbyt natarczywe pop-outy.
  • Indeksowanie strony – należy skonfigurować plik robots.txt strony, który zezwala lub blokuje dostęp mechanizmom wyszukiwarki do indeksowania wybranych podstron witryny.
  • Mobilność strony – wersja mobilna strony internetowej to już nie element przewagi konkurencyjnej, a obowiązek właścicieli witryn, które mają być akceptowane przez wyszukiwarkę. Od kilku miesięcy mechanizm Google analizuje mobilność strony internetowej i na tej podstawie dodaje ją lub nie do wyników wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Test na mobilność strony można przeprowadzić dzięki narzędziu Google Mobile Friendly. Raport pokaże, które elementy mobilnej strony wymagają poprawy. Tester sprawdza:
    1. czy strona korzysta z oprogramowania rzadko obsługiwanego przez urządzenia mobilne, np. Flash,
    2. czy tekst na stronie jest czytelny bez powiększania,
    3. czy rozmiar treści jest dobrany w ten sposób, by użytkownik nie musiał przewijać strony w poziomie ani jej powiększać,
    4. czy linki są tak oddalone od siebie, że kliknięcie tego właściwego nie jest trudne
    5. czy strona jest łatwa w nawigacji palcem.

Optymalizacja struktury strony

Dotyczy nawigacji, mapy strony XML, sposobu linkowania pomiędzy podstronami, struktury adresów URL i kotwic hiperłączy.

Na co należy zwracać szczególną uwagę przy optymalizacji struktury strony:

  • Mapa strony XML – utworzenie mapy strony i umieszczenie jej w Google Search Console pozwoli robotom wyszukiwarki poznać strukturę witryny i ją lepiej zrozumieć
  • Struktura adresów URL – adresy URL podstron muszą być przyjazne wyszukiwarce i zawierać frazę kluczową w nieodmienionej formie. Należy unikać niepotrzebnych znaków i informacji. (np. http://example.com/sklep/drukarki/laserowe/ zamiast http://example.com/index.php?page=236&id=32)
  • Struktura linków – w każdym tekście na stronie należy umiejętnie umieścić linki zewnętrzne do wartościowych stron i linki wewnętrzne do innych podstron witryny. Warto też dodać przyciski społecznościowe pod treścią strony czy wpisu.
  • Kotwice linków – kotwice linków prowadzą do konkretnych sekcji na podstronach witryny i ułatwiają użytkownikowi nawigację. Linki kotwic powinny być tworzone z wykorzystaniem formy możliwie zbliżonej do nieodmienionej frazy pozycjonowanej.

Link building, czyli pozyskiwanie linków

Ilość i jakość linków prowadzących do witryny jest miarą popularności, a im serwis jest bardziej popularny – tym ma większe szanse na wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Warto wiedzieć, że duże ilości słabej jakości linków mogą mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie serwisu i skutkować karami nałożonymi przez wyszukiwarkę. Oznacza to spadki pozycji w rankingu.

Podstawowe źródła linków w internecie:

  • Katalogi tematyczne witryn i firm (na przykład katalog.wp.pl, katalogseo.pl, webtree i wiele innych)
  • Portale ogłoszeniowe,
  • Profile na forach, portalach
  • Witryny partnerów, znajomych
  • Wymiana linków i banerów ze stronami o podobnej tematyce

Warto sprawdzić jakie linki prowadzą do naszej strony internetowej i kiedy zostały one pozyskane. Pomóc w tym mogą takie narzędzia jak Cognitive SEO, Ahrefs, Majestic czy Link Research Tools.

Konkurencyjność domeny pod względem linków można sprawdzić na przykład za pomocą narzędzia Domain Authority Checker. Przeznaczone do sprawdzania tzw. autorytetu domeny (DA – Domain Authority), który odzwierciedla jej ogólną konkurencyjność w skali 1-100. Parametr ten obliczany jest na podstawie ponad 150 czynników, jednakże przede wszystkim brane są pod uwagę linki zewnętrzne, które prowadzą do witryny (nie tylko ich ilość, ale głównie jakość). W niektórych przypadkach warto zmierzyć też wartość autorytetu strony (PA – Page Authority), który obliczany jest w ten sam sposób, ale odnosi się wyłącznie do jednej podstrony.

Podsumowanie

Widoczność w internecie to podstawa dla firm chcących dotrzeć do nowych klientów i rozwinąć swój biznes. Wysoka pozycja w wyszukiwarce daje gwarancję zwiększenia ruchu na witrynie firmowej, co przekłada się na wzrost sprzedaży. W celu osiągnięcia wysokich pozycji w rankingu wyników wyszukiwania i zwiększenia rozpoznawalności marki w sieci – konieczny jest przemyślany i sumienny proces pozycjonowania witryny.

Kliknij tutaj i sprawdź, co oferujemy w ramach pozycjonowania stron internetowych.